SOALAN 4
Soalan-soalan berikut adalah berpandukan jadual-jadual A hingga C.
Jadual A: Ringkasan Model
Tabel A: Model Summary
Model | R | R Square | Adjusted R Square | Std. Error of the Estimate |
1 | .742(a) | .550 | .549 | .55219 |
a Predictors: (Constant), cleanliness, price, taste, service
b Dependent Variable: satisfaction
Jadual B: ANOVA
Table B: ANOVA
Model | Sum of Squares | df | Mean Squares | F | Sig. |
1 Regression | 4.84154 | 4 | 121.038 | 396.965 | .000(a) |
Residual | 396.077 | 1299 | .305 | ||
Total | 880.231 | 1303 |
a Predictors: (Constant), cleanliness, price, taste, service
b Dependent Variable: satisfaction
Jadual C: Koefisien
Table C: Coefficients
Model | Unstandardized Coefficients | Standardized Coefficients | t | Sig. | |
B | Std. Error | Beta | |||
1 (Constant) | .240 | .069 | 3.458 | .001 | |
cleanliness | .269 | .032 | .259 | 8.427 | .020 |
price | .104 | .020 | .121 | 5.059 | .063 |
taste | .290 | .029 | .489 | 9.867 | .041 |
service | .198 | .028 | .197 | 7.078 | .000 |
a Dependent Variable: satisfaction
i. Nyatakan jenis analisis yang digunakan bagi keseluruhan Jadual A, B and C.
Multiple Regression Analysis
ii. Nyatakan pembolehubah bebas yang digunakan.
taste, price, service, and cleanliness
iii. Huraikan nilai R ganda dua seperti yang dinyatakan di dalam Jadual A.
R2 = 0.55 menunjukkan pembolehubah-pembolehubah bebas menerangkan 55% variasi dalam pembolehubah bersandar.
iv. Berikan DUA (2) hipotesis yang sesuai
H1 : taste, price, service and cleanliness adalah berkaitan dengan satisfaction
H2 :terdapat hubungan antara taste dan satisfaction
Lain-lain hipotesis yang bersesuaian
v. Secara ringkas laporkan kesimpulan dari ANOVA dan nisbah F dari
Jadual B.
Statistic F = 396.965, p = 0.0001 < 0.05, significant. We can conclude that the four independent variables i.e. cleanliness, price, food and services are related to satisfaction
vi. Huraikan output dalam Jadual C dan bentukkan satu persamaan (formula) bagi output berkenaan.
Huraian:
nilai t bagi “cleanliness” ialah 8.427 dan ia signifikan pada paras keyakinan 95%.
nilai t bagi “price” ialah 5.059 dan ia signifikan pada paras keyakinan 90%.
nilai t bagi “taste” ialah 9.867 dan ia signifikan pada paras keyakinan 95%.
nilai t bagi “service” ialah 7.078 dan ia signifikan pada paras keyakinan 99%.
Persamaan:
Satisfaction = 0.240 + 0.259cleanliness**+0.121price* + 0.489taste** + 0.19 services***
+ error
No comments:
Post a Comment