Wednesday, January 4, 2012

Jawapan Final 29 Nov 2010 - Soalan 4


SOALAN 4

Soalan-soalan berikut adalah berpandukan jadual-jadual A hingga C.
Jadual A: Ringkasan Model
Tabel A: Model Summary

Model
R
R Square
Adjusted R
Square
Std. Error of the Estimate
1
.742(a)
.550
.549

.55219

a  Predictors: (Constant), cleanliness, price, taste, service
b  Dependent Variable: satisfaction

Jadual B: ANOVA
Table B: ANOVA

Model
Sum of Squares
df
Mean Squares
F
Sig.
1        Regression
4.84154
4
121.038
396.965
.000(a)
          Residual
396.077
1299
.305


          Total
880.231
1303



a  Predictors: (Constant), cleanliness, price, taste, service
b  Dependent Variable: satisfaction


Jadual C: Koefisien
Table C: Coefficients

Model
Unstandardized Coefficients
Standardized Coefficients
t
Sig.
B
Std. Error
Beta
1        (Constant)
.240
.069

3.458
.001
          cleanliness
.269
.032
.259
8.427
.020
          price
.104
.020
.121
5.059
.063
          taste
.290
.029
.489
9.867
.041
          service
.198
.028
.197
7.078
.000
a  Dependent Variable: satisfaction

i.        Nyatakan jenis analisis yang digunakan bagi keseluruhan Jadual A, B and C.
            
          Multiple Regression Analysis

ii.       Nyatakan pembolehubah bebas yang digunakan.

taste, price, service, and cleanliness

iii.      Huraikan nilai R ganda dua seperti yang dinyatakan di dalam Jadual A.

R2 = 0.55 menunjukkan pembolehubah-pembolehubah bebas menerangkan 55% variasi dalam pembolehubah bersandar.

iv.      Berikan DUA (2) hipotesis yang sesuai

H1 : taste, price, service and cleanliness adalah berkaitan dengan satisfaction
H2 :terdapat hubungan antara taste dan satisfaction
Lain-lain hipotesis yang bersesuaian

v.       Secara ringkas laporkan kesimpulan dari  ANOVA dan nisbah F dari
Jadual B.

Statistic F = 396.965, p = 0.0001 < 0.05, significant. We can conclude that the four independent variables i.e. cleanliness, price, food and services are related to satisfaction

vi.      Huraikan output dalam Jadual C dan bentukkan satu persamaan (formula) bagi output berkenaan.

            Huraian:

nilai t bagi “cleanliness” ialah 8.427 dan ia  signifikan pada paras keyakinan 95%.

nilai t bagi “price” ialah 5.059 dan ia  signifikan pada paras keyakinan 90%.

nilai t bagi “taste” ialah 9.867 dan ia  signifikan pada paras keyakinan 95%.

nilai t bagi “service” ialah 7.078 dan ia  signifikan pada paras keyakinan 99%.

Persamaan:

Satisfaction = 0.240 + 0.259cleanliness**+0.121price* + 0.489taste** + 0.19 services***
+ error

No comments:

Post a Comment